דף זה הוא החופשי מבין דפי האתר. כאן תמצאו הגיגים, מחשבות וביקורות - דברים שמעסיקים אותי, נושאים שלדעתי יש להעלות  על סדר היום או דעות שחשוב לי להשמיע.

הדלאי בא, בא! - משבר היחסים בין סין למונגוליה בעקבות ביקורו של הדלאי לאמה באולאן בטור - 25.12.2016

בנובמבר ערך הדלאי לאמה ביקור היסטורי במונגוליה. בתגובה לביקורו החליטה סין לסגור את מעברי הגבול בינה לבין מונגוליה. מה הקשר של הדלאי לאמה למדינת הנוודים הנידחת ומה כל כך הרגיז את הסינים?

פסל בודהיסטי בארמון הבוגד גגין באולאן בטור

בשנות ה-30 של המאה ה-13 כבשו המונגולים את טיבט. בהגיעם אל גג העולם הם נהגו כפי שנהגו במקומות אחרים: כל עוד נמצא שלטון מקומי שנכנע להם הם העדיפו להשאירו על כנו, על מנת שינהל עבורם את העניינים המקומיים ויעביר לידיהם מס בעוד הם עצמם הבטיחו לו הגנה בטחונית מפני אויבים מבית ומחוץ.
בהגיע המונגולים לטיבט כבר לא התקיים בה שלטון מרכזי חזר. טיבט הייתה מפוצלת ומפורדת בין בתי אצולה שונים שנתמכו על ידי מנהיגים דתיים אזוריים. בשנת 1244 החליטו המונגולים להפקיד את השלטון בידי סאקיה פנדיטה (חכם דת, סנסקריט), ראש אחד המסדרים. החלטה זו הייתה בעלת אופי תקדימי ראשון במעלה לימים יבואו. בעוד המונגולים הפכו את הנזיר הבכיר למנהיג טיבט הכפוף להם, אימץ החאן המונגולי את דתו והיה לתלמידו. כלומר; בעוד החאן המונגולי היה הפטרון המדיני של הסאקיה פנדיטה הפך האחרון לפטרון הרוחני שלו. באותו זמן יצא פאקפה, אחיינו של הסאקיה פנדיטה אל בירת האימפרייה המונוגלית, חנבאליק (ולימים בייג'ינג) והפך למורו הרוחני של החאן העליון, קובלאי חאן.

התקדים החשוב הזה, שבו בא לידי ביטוי ערבות הדדית מדינית-בטחונית לצד דתית חזר על עצמו כמה פעמים במהלך יחסי מונגוליה וטיבט ושיאו בשנת 1578. באותה שנה, בעקבות התרופפות שלטונית גדולה של המונגולים בטיבט יצא אלטאן חאן לטיבט בכוונה לבסס מחדש את הריבונות המונגולית ברמה הגבוהה. בהגיעו, גילה שיחסי הכוחות בין הפלגים הדתיים השונים השתנו לבלי הכר. הסאקיה פנדיטה ירד ממעמדו הרם בעוד מסדר חדש, שהחל להתגבש רק בראשית המאה ה-15, תפס את מקומו: הגלוקפה. משכך היו פני הדברים החליט החאן המונגולי להסמיך את אחד מהנזירים הבכירים במסדר כבא כוחו של השלטון המונגולי וכראש הדתי של המדינה. היה זה סונאם גיאצו שהוגדר על ידי החאן המונגולי דלאי לאמה. לאמה פירושו מורה דת בטיבטית, אולם דלאי היא כלל לא מילה טיבטית, אלא מונגולית ופירושה "אוקיאנוס" (בזיקה לחוכמה אינסופית ועמוקה). תוך שהוגדרה שושלת גלגולים מוכרים סונאם גיאצו הוגדר כדלאי לאמה השלישי.

את התואר לאישיות הבכירה והמוכרת ביותר מאז המאה ה-16 העניק כובש זר מונגולי ומחציתו של התואר בשפה המונגולית!

אלטאן חאן קיבל על עצמו את הבודהיזם הטיבטי של הגלוקפה ובעקבותיו הלכו אנשיו. באמצע המאה ה-16 הוגדר זנבזאר, נצר למשפחתו של אלטאן חאן, כמנהיג הרוחני של מונגוליה מטעם הדלאי לאמה החמישי, הפטרון הרוחני שלהם. הוא אף יצא לטיבט על מנת ללמוד ולהתחנך בה באופן אישי. לאחר מותו של זנבזאר קמה שושלת מונגולית של גלגולים מוכרים – בוגד גגין, שמה, שרובם ככולם הגיעו מטיבט עצמה. בימי שושלת צ'ינג נשלטו רוב שטחי מונגוליה על ידי סין. קיסרי סין, שהיו בעצמם בודהיסטים, הכירו במעמדו של הבוגד גגין כמנהיג הרוחני של נוודי מונגוליה.
בשנת 1904, בימיו של הדלאי לאמה ה-13, כשצבא בריטי ברשות הגנרל פרנסיס יאנגהסבנד יצא משטחי הראג' הבריטי בהודו וכבש את להאסה, נמלט הדלאי לאמה למונגוליה בטוחה.




פסל של זנבזאר ומקדש שהוקם בפינת ההתבודדות האהובה עליו

בשנת 1911, עם נפילת שושלת צ'ינג הסינית, הפך הבוגד גגין לשליט עצמאי במונגוליה ובשנת 1913, כשהדלאי לאמה ה-13 ניצל את שעת הכושר והכריז על עצמאות טיבט, מיהר הבוגד גגין להכיר בעצמאותה.
מעמדה העצמאי של מונגוליה הוכר בשנת 1915 על ידי סין בלית ברירה. סין חששה מפני עימות עם רוסיה והגיע איתה להסכם שמשמעותו מעין פירוז השטח ביניהן. הצאר הרוסי ניקולאי השני מיהר להקים ארמון קיץ מפואר עבור הבוגד גגין כדי להבהיר מי בפועל שולט בשטח.

שנים ספורות לאחר המהפכה הבולשוויקית ברוסיה והקמת ברית המועצות, בין 1920-21 נסחפה מונגוליה אל אירועי דמים. על שטחה ניסה להשתלט הברון רומן פון אונגרן שטנברג, רוסי שמרד בקומוניסטים ושהחזיק ברעיון גדלות מטורף לפיו ביקש להקים מחדש אימפריה כלל-אסייתית שהוא מנהיגה. על מנת לבסס את מעמדו הוא טבח במונגולים וכנגדו כמה תנועת המרי שהונהגה על ידי סוחבטאר וצ'ויבלסאן, שני נהגי משאיות שנסעו על ציר אורגה (בירת מונגוליה דאז) - הגבול הרוסי. הקומוניסטים הגישו לשנים סיוע רב ובעזרתם נוצח פון אונגרן והוצא להורג. זמן קצר אחר כך הלך לעולמו סוחבטאר (שיכונה על ידי הקומוניסטים "גיבור אדום" ובמונגולית "אולאן בטור" – שמה הנוכחי של בירת מונגוליה).

תחת השלטון הקומוניסטי ההולך ומתחזק הוצרו צעדי הנזירים עוד ועוד. בשנת 1924 הלך לעולמו הבוגד גגין השמיני. רק בשנת 1936, בעיצומן של גזירות דת קשות ואירועי שמד קשים שבהם נרצחו רוב נזירי מונגוליה והוחרבו רוב המנזרים, זוהה בטיבט, יורשו – הבוגד גגין התשיעי.
בשנת 1959, עת שטיבט נכבשה על ידי סין והדלאי לאמה נמלט להודו בראש מאות אלפי פליטים, נמלט הבוגד גגין התשיעי יחד איתו והתיישב לצדו בדהרמשאלה.

אחד מארמונות הבוגד גגין באולאן בטור (ברקע הבניה החדשה שרובה בבעלות ובמימון סיני)

כמה שנים לאחר נפילת ברית המועצות, בשנת 1999, הגיע הבוגד גגין לראשונה בחייו לביקור בן חודשיים במונגוליה והוכר בה כמנהיג דתי, מה שכמובן צרם מאוד לסינים, אלא שלא יכלו לעשות דבר.
החל משנת 2001 המעורבות הסינית במונגוליה הולכת וגדלה. למעשה, סין מבקשת לספח את שטחיה של מונגוליה אליה, אם לא רשמית אזי לפחות כלכלית. סין מעונינת במחצבים הרבים שקבורים באדמת מונגוליה ובפרט במרבצי הזהב הגדולים בעולם שהתגלו לפני כ-15 שנים בדרום-מזרח המדינה. רוב מרכזה של אולאן בטור נרכש על ידי איילי הון סיניים ומחירי הנדל"ן מרקיעים שחקים.
ביקורו של הדלאי לאמה במונגוליה נעשה לאור הרקע הדתי הממושך של המדינה, אך גם על מנת להבהיר לסינים את נבדלותה של מונגוליה מהם. כיום, לאחר שבשנת 2011 הכריז הדלאי לאמה על פרישתו מתפקידיו הפוליטיים ביקורו לא צריך לכאורה להטריד את הסינים, אולם נוכח הפארנויה שלהם מטיבט הם כמובן לא יכלו לעבור על הביקור לסדר היום וסגרו את מעברי הגבול שלהם עם מונגוליה. מונגוליה החלשה מיהרה למצוא את האשם הסימבולי. השעיר לעזאזל – אותו פקיד שהנפיק לדלאי לאמה את הויזה – פוטר ומונגוליה הבטיחה בפומבי שלא תאפשר לדלאי לאמה להיכנס שוב לשטחה.