דף זה הוא החופשי מבין דפי האתר. כאן תמצאו הגיגים, מחשבות וביקורות - דברים שמעסיקים אותי, נושאים שלדעתי יש להעלות  על סדר היום או דעות שחשוב לי להשמיע.

מדיטציה - זכות או חובה? - 17.1.2018

נוכח ביקורו של נתניהו בהודו איני יכול שלא להרהר בביקורם הממלכתי של ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון ומזכירו, יצחק נבון בבורמה בשנת 1961.
במהלך הביקור נבון נעתרו בן-גוריון ונבון להזמנת מארחים לשהות במנזר בודהיסטי. נבון היה אמור להימצא במנזר במשך שש יממות ולתרגל מדיטציה בהנחייתו של או-בה קין, מי שהיה גם מורו של נ.ס. גואנקה, מייסד מרכזי הויפסאנה בכל העולם.
מכיוון שבאמצע שהותו במנזר אביו הלך לעולמו הוא נקרא לשוב לישראל והתרגול שערך נקטע באיבחה.

התמסרותו של נבון לתרגול בודהיסטי במהלך ביקור ממלכתי מפתיעה מבחינות רבות, בעיקר נוכח הביקורת הנוקבת, הצפויה, שהופנתה כלפי בן-גוריון וכלפיו בכל הנוגע ל"התעסקותם בקצה החוטם" (מדיטציית נשימה), במקום לעסוק בעניינים מדיניים גרידא. עם זאת הם התמסרו להלך הרוח המקומי לפיו כדי שמנהיג יהיה מסוגל לנהל את ענייני המדינה והציבור עליו לזכות תחילה בשלוות הנפש ובריכוז הנדרשים. האם משהו מהלך הרוח הזה, שיש בו מפגש של ממש עם תרבות אחרת ושונה קיים במפגש הנוכחי בין נתניהו למודי? האם יציע מודי, שוחר היוגה, לנתניהו להכיר את הפרקטיקה מחוללת הפלאים?
 
גם בימיהם של בן-גוריון ונבון לא היה המהלך שעשו מובן מאליו. ביקורת לא נחסכה מהם (הגם שנדמה כי עיקרה היה סביב ביטול הזמן שבדבר ולא מטעמי נהייתם אחר 'עבודה זרה'). לא בכדי גנז נבון את "יומן בורמה" כפי שכינה אותו, שבו כתב באדיקות רבה את תובנותיו מידי יום, עוד בעודו במנזר. היומן גולמי שפורסם אך לפני כחודש מצומצם מאד. ניכר שחלקים גדולים ממנו אינם אלא ראשי פרקים לחוויות ולתהיות עמוקות שאותן ביקש נבון לשמר דרך מספר מילים שישמשו כמפתח לזכרון, אבל גם ככזה הספר מציע לקורא היכרות חדשה עם נבון, איש הרוח והמדינאי, תוך שהוא מספק גם הצצה אותנטית אל עולם המדיטציה, מיד ראשונה ובעקבות תרגול ראשוני ביותר. האותנטיות הבתולית של הדברים עשויה לעניין הן את מי שעולם המדיטציה קוסם לו וטרם התנסה בו והן את מי שכבר עשה כברת דרך בתרגול. הריטריט שעשה נבון בבורמה מחדד את השאלה האם תרגול מדיטטיבי הוא זכות או חובה של מנהיג כמו גם את משמעויות התהום הפעורה בין תרבות המערב לתרבות המזרח. מאידך, למהות החוויה הרוחנית יש פן אוניברסלי ולא בכדי מצטט נבון תלמיד של המקובל הרב אברהם אבולעפיה שבכתביו ב"שערי צדק" מתאר חוויות דומות מאוד לחוויותיו שלו.