Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

050-7622123

"על גג העולם" – טיבט קורס מקוון ב- ZOOM

קטגוריית ההרצאה:

10 מפגשים, ימי שני ורביעי ב- 10:00 בבוקר
מרצה: יותם יעקבסון

רמת טיבט, על הקהילה האנושית החיה בה, נחשבת לאחד המקומות המסקרנים ביותר את בני המערב. עם זאת היא אפופה דוק אקזוטי, שמונע את האפשרות לראותה כפי שהיא.
במהלך הקורס נתוודע לנופי הרמה הגבוהה בעולם, לנסיבות הגעתו של הבודהיזם אליה ואל הצורה המקומית הייחודית שלימים לבש בה. נכיר אומנות בודהיסטית-טיבטית, את מקצת הטקסים והחגיגות הנערכים ב"גג העולם", את תפיסת המוות בבודהיזם הטיבטי, את ההיסטוריה הסבוכה של טיבט וליחסי סין טיבט מראשיתם ועד ימינו כמו גם את יחס המערב לטיבט ואת גורל הגולים הטיבטיים בהודו.

 

מפגש 1, יום שני, 2.11.2020 בשעה 10:00
"נופי הרמה הגבוהה בעולם" – מבוא גיאוגרפי
רמת טיבט השוכנת בלב אסיה נחשבת אחד המקומות הנידחים ביותר עלי אדמות. נכיר את הרמה העצומה על נופיה ונברר מיהם תושבי מרחביה העצומים. נגלה שלא תמיד היו הטיבטים  נתונים לכיבוש זר ונלמד מתי ובאילו נסיבות קיבלו על עצמם את הדת הבודהיסטית.

מפגש 2, יום רביעי, 4.11.2020 בשעה 10:00
"ללכת בעקבותיו" – חייו ומשנתו של בודהא
נסקור את תולדות חייו של בודהא מלידתו הפלאית לזוג מלכותי, דרך נטישתו את חיי המעדנות בארמון לטובת סיגופים קשים שתכליתם בירור הסיבה לסבל, ההגעה לנירוואנה – ההארה המיוחלת ועד מותו ונכיר בקצרה את עיקרי אמונתו.

מפגש 3, יום שני, 9.11.2020 בשעה 10:00
"הריקות המלאה" – ייחודו של הבודהיזם הטיבטי
במרוצת הזמן הושפע טיבט מהפלג המהאיאני שהתפתח בהודו ולימים מהלך הרוח הטאנטרי, ככזה הפך מופעו לייחודי בעולם. נכיר מעט את המושגים "מהאיאנה", "טנטרה" ואחרים וננסה לעמוד על ייחודה של הדת בטיבט מבחינה רעיונית.

מפגש 4, יום רביעי, 11.11.2020 בשעה 10:00
"עשה לך בודהא" – אומנות בודהיסטית-טיבטית
על פי המסורת, כשבודהא הלך לעולמו הוא ביקש שלא יעשו פסלים בדמותו, אך כמה מאות שנים לאחר מותו החלו לפסל את דמותו, הרווחת בכל רחבי העולם הבודהיסטי. מה מקורות ההשראה לפסלי הבודהא ובמה שונים פסלי הבודהא בטיבט מפסלי בודהא אחרים? נכיר דיאגרמות מקודשות, ציורי קיר, עבודות ריקוע ושלל סמלים בודהיסטיים על משמעויותיהם.

מפגש 5, יום שני, 16.11.2020 בשעה 10:00
"דברי ימי טיבט" – נזירים וגלגולים מוכרים
הבודהיזם הטיבטי אינו מקשה אחת. נכיר את מושג 'נזיר' ואת המסדרים הדתיים השונים, שבהם הירארכיה מובהקת. נעמוד על משמעות המושג 'טולקו' (גלגול מוכר) ועל התהוותן של שושלות טולקו חשובות כדוגמת אלו של הדלאי לאמה והפנצ'ן לאמה.

מפגש 6, יום רביעי, 18.11.2020 בשעה 10:00
"המוות כמורה לחיים" – תפישת המוות בבודהיזם הטיבטי
רגע המוות נתפש בבודהיזם מכונן ועל כן הוא זוכה להתייחסות מעמיקה ולהכנה מתמשכת. ניתן לומר כי עבור הטיבטים החיים אינם אלא הכנה לרגע המוות, שהוא שלב נוסף במסכת החיים. נעמוד על משמעות המוות בבודהיזם הטיבטי, נכיר את טקסי המוות בטיבט ונעמוד על מקורותיו ועיקריו של "ספר המתים הטיבטי".

מפגש 7, יום רביעי, 25.11.2020 בשעה 10:00
"קטורת ערער לריצוי הרוחות" – טקסים ופולחנים בטיבט
נכיר כמה מהטקסים הטיבטיים הבולטים ונבאר את הקשר האדוק שבין אמונה לדת. נתוודע אל הרעיונות העומדים מאחורי דיאגראמות המנדלה המסוגננות, את ריקודי הצ'אם שאותם עורכים נזירים במהלך פסטיבלים שנתיים, את האופן בו מסוגלות רוחות של ישויות גבוהות לבוא לידי ביטוי דרך גופן של מתקשרות ועל נוכחותן ומעמדן של אלו בחברה המקומית ועוד.

מפגש 8, יום שני, 30.11.2020 בשעה 10:00
"הארץ האסורה" – מסעות אירופאים לטיבט בראשית המאה ה-20
בהיותה של טיבט סגורה ומסוגרת, היא הפכה ליעד נכסף ואקזוטי בעיני הרפתקנים שונים. נסקור את מסעותיהם של המערביים הראשונים שחירפו נפשם והגיעו לטיבט בראשית המאה ה-20 לטיבט וננסה להכיר את סוד קסמה של טיבט דרך עיניהם כמו גם את המצב המדיני בה.

מפגש 9, יום רביעי, 2.12.2020 בשעה 10:00
"תולדותיו של עימות" – יחסי טיבט-סין בראי ההיסטוריה
כולנו מכירים את הכתובות "Free Tibet", אך מה אנו באמת יודעים אודות תולדות העימות המתמשך המתחולל בטיבט? נסקור בזק את האירועים ההיסטוריים המרכזיים שהתוו ומתווים את תולדותיה של טיבט משחר קבלתה את האמונה הבודהיסטית ועד היום ואת יחסיה המורכבים עם סין עד חנוכת מסילת הברזל ללהאסה והפרעות הקשות לקראת מרוץ הלפיד בחודש מרץ שנת 2008, שקדם למשחקים האולימפיים.

מפגש 10, יום רביעי, 9.12.2020 בשעה 10:00
"עין ללהאסה צופיה" – הגולים הטיבטים בהודו והמבט המערבי
מאז כיבוש טיבט בשנת 1959 לא יושבת ההנהגה הטיבטית על אדמתה. הדלאי לאמה ועמו עשרות אלפי פליטים חצו את ההימאליה בדרך לא דרך ומצאו מפלט כפליטים בהודו השכנה. נדון במהפך הגדול בחייהם של הפליטים הטיבטיים בהודו, נברר את טיב יחסיהם עם שכניהם ההינדואים ונשוחח על יחס המערב אל סוגית טיבט הכבושה.

משך כל הרצאה: כשעה וחצי
לצד השידור החי ההרצאות תהיינה זמינות בגרסה מוקלטת למשך שבוע ותהיינה זמינות לצפייה נוספת.
ההרצאות כולן מלוות במצגות צבעוניות.

שימו לב: ייתכן וחלק מההרצאות יועברו בגרסה מוקלטת.
במקרה כזה אהיה זמין לשכל שאלה שתעלה בטלפון, בדוא"ל ובווטסאפ.

מחיר הקורס: 500 ₪ ל-10 מפגשים

להרשמה: yotam.jac@gmail.com
פתיחת הקורס מותנית במינימום משתתפים/ות

מעונינים להזמין הרצאה זו?

הרצאות נוספות