דף זה הוא החופשי מבין דפי האתר. כאן תמצאו הגיגים, מחשבות וביקורות - דברים שמעסיקים אותי, נושאים שלדעתי יש להעלות  על סדר היום או דעות שחשוב לי להשמיע.

מודי והמוּד ההודי -בעקבות הבחירות הכלליות בהודו

בבחירות האחרונות בהודו חל מהפך: מפלגת הקונגרס השלטת כמעט ברציפות מאז עצמאות הודו הפסידה למפלגת ה- BJP. מפלגת ה-BJP כבר שלטה בהודו, בשנות ה-90, אולם אז הקימה קואליציה בעוד הפעם, בראשותו של נרנדרה מודי זכתה ב- 282 מתוך 543 המושבים בפרלמנטזכייתו המרשימה של נרנדרה מודי בבחירות בהודו הולידה גל של פרשנויות. התקשורת בארץ צבעה דמותו של מודי בגוונים אחידים ופשוטים בעוד המציאות, כך מסתבר, לעד מורכבת יותר. ובמיוחד בהודו. זכייתו של מודי קשורה ללא ספק למהפכה הטכנולוגית והתקשורתית בהודו, לתחייתה של גאווה תרבותית, למאיסה בהנהגת מפלגת הקונגרס שאינה בדיוק חילונית ודמוקרטית כפי שהיא אוהבת להצטייר. הנה כמה נקודות שעד כה לא זכו להתייחסות בתקשורת הישראלית.

נרנדרה מודי על רקע הלוטוס, סמל קדום המסמל טוהר וסמלה של מפלגת BJP
 
"מודי מגיע". תשדיר בחירות של מפלגת BJP. 

גאווה ולאומיות
מאז ימי קדם תפסה התרבות ההודית את עצמה כתרבות נעלה. זרים באשר הם כונו מְלֶצְ'צָ'ה (בסנסקריט "חיית יער" או "חסרי תרבות"). מתוך כתבים קדומים, כגון ארטהא שסטרה המתוארך למאה 4 לפנה"ס, אנו למדים כי בעת ביקורם בערים זרים התגוררו ברובע נפרד, בכיוון דרום-מערב, הנחשב נחות במיוחד.
עליונותה התרבותית של הודו התרסקה עם היחשפותה לקולוניאליזם האירופאי ובפרט לכוחו העולה של הראג' הבריטי שהכפיף את הודו לא רק לשלטונו, אלא גם לטכנולוגיות מודרניות. לראשונה בתולדותיה, בעקבות המפגש עם אירופה הרכינה תרבות הודו את ראשה. מזה כמאתיים שנה נוקטים הוגי הדעות שלה בגישה אפולוגטית, מתנצלת, ועורכים התאמות רבות של תרבות הודו ואמונותיה לאמונה המונותאיסטית כמו מתחננים בפני אירופה הנאורה לא לראות בהם פרימיטיביים ונחותים.
התחזקות מעמד הביניים בעשור האחרון והרווחה הכלכלית והטכנולוגית שרבים מבני מעמד זה נהנים ממנה מערערות על קסמו הרחוק של המערב. כעת, משהושוותה הטכנולוגיה (והודו הופכת למובילה בתחומי מדע וטכנולוגיה שונים) זוקפים רבים מבני הודו את ראשם, מתנערים מהחלום האמריקאי ושבים אל המקורות. במהלך השיטפונות הקשים שפקדו אזורים שונים בהימלאיה בקיץ 2013 רבו הדיבורים על כך שהאלים נוקמים את נקמתם בבני תת-היבשת הנוהים אחר תרבות לא להם. בעשור האחרון ניכרת בהודו התחזקות דתית גדולה, שבמסגרתה מנסים להחיות פולחנים קדומים, המוכרים מהכתבים הוודיים (מילניום 2 לפנה"ס). נדמה כי בעוד מפלגת הקונגרס מייצגת קו פרו-מערבי, אירופאי כמעט, בהתנהלותו פנה נרנדה מודי בדיוק אל הנישה המתבקשת הזו. בכל נאומיו ובכל תשדירי הבחירות שלו מועלים על נס סמלים תרבותיים קדומים. יש מי שייראה בהם סמלים הינדואים מובהקים וישייך אותם מיד לצד הימני של המפה הפוליטית בהודו. אבל יש מי שיבחין שהגוון ההינדואי שלהם מעורב בגווני תחייה לאומית תרבותית, שבמידה רבה משותפת לכלל תושבי תת היבשת.

גנדהי, הודו ושלושת הקופים
 
מורשת משפחת גנדהי לדורותיה
מפלגת הקונגרס מזוהה עם האופן שבו מוגדרת הודו בחוקתה: דמוקרטית, חילונית וסוציאלית. אולם בחינה של האופן שבו התנהלה המפלגה לאורך השנים מצביעה על בקיעים רבים בקו זה. לא אחת עשתה מפלגת הקונגרס איפה ואיפה בין אזרחי הודו ואפליה על רקע דתי. מקרה בולט במיוחד, שהסעיר את המדינה כולה, הוא סיפורה של שאה באנו, מוסלמית שבשנת 1978, לאחר 48 שנות נישואין, גורשה על ידי בעלה ששילם לה ולחמשת ילדיה את הקצבה החודשית המחויבת בכתובתה: 200 רופי. בסיוע ארגוני נשים שונים פנתה באנו לבית המשפט. עניינה עבר מבית מערכאה לערכאה והגיע עד לבית המשפט העליון בדלהי, שפסק לטובתה. היה זה הפרלמנט, בניצוחה של מפלגת הקונגרס, שעל דגלה חקוקות המילים חילוניות ושוויון לפני החוק, שבניגוד להחלטת בית המשפט העליון פסק כי אין להתערב בחוק הדתי השריעי. האנטרסים צעקו לשמיים – הקונגרס ביקש לקנות את קולות המוסלמים. אומנם רג'יב גנדהי התפכח בסופו של דבר מההחלטה העגומה ופעל לחקיקת חוק למען נשים, אך זה קרה רק בשנת 1986. מאז המשיך הקונגרס להפלות מוסלמים לטובה, מה שקומם לא מעט את הרוב ההינדואי ומה שלא אחת יצר אצל המוסלמים אי נוחות, שכן האפלייה לטובה הנציחה את מעמדם כ"גיס חמישי" של פקיסטאן שאת נאמנותו יש לקנות.
בשנת 1984, בעת מרידה של מיליטנטיים סיקהים באמריצר ניצחה אינדירה גנדהי, ראש הממשלה דאג, על "כוכב כחול", מבצע צבאי עוצמתי ואלים שלא היה הכרחי ובוודאי לא היה פרופורציונאלי לכוחם של המורדים. אל נקודה זו עוד אחזור בהמשך. סוניה גנדהי, שזכתה בבחירות לפני כעשור פעלה למען סיום האיבה בין משפחתה לבין המיעוט הסיקהי בכך שמינתה את מאן מוהן סינג לראש ממשלה תחתיה, אולם הזיכרון ההודי אינו כה קצר. דאגתה של מפלגת הקונגרס למיעוטים קיימת כל עוד היא משרתת את האינטרסים שלה.
ביטויי הפן הסוציאלי של מפלגת הקונגרס עגומים למדי ומסתכמים ביחסי הון-שלטון הדוקים במיוחד. איילי ההון זכו לקידום ענייניהם במישור החוקי ותגמלו יפה את הפוליטיקאים מהרמה המחוזית ועד הרמה המדינית.


כרזה הקוראת למלחמה בשחיתות, מהפכת "צדק חברתי", הודו 2012

צדק חברתי ומהפכה סלולארית
במקביל לאירועי "צדק חברתי" בישראל בקיץ 2011 גם בהודו פרצה מחאה גדולה. יש אומרים שאל הרחובות יצאו כ- 70 מיליון בני אדם, אבל את מי זה עניין כאן? מי שהוביל את המחאה היה אננה הזארה, אדם פשוט מכפר נידח במחוז מהארשתרה שהחל במהפכה בכפרו והמשיך הלאה (קישור לראיון שערכתי עם אננה הזארה). הקריאה העיקרית של הזארה ושל המפגינים הייתה לשים קץ לשחיתות. כמו בארץ גם להפגנות בהודו לא היו השלכות מידיות וממשיות. עיקר ערכן היה בהעלאת המודעות הציבורית לשחיתויות שעל סדר היום ולהתעקשותו של הציבור להכיר ולדעת.
גורם מרכזי במודעות הציבורית היה כמובן התפשטות האינטרנט והתקשורת הסלולארית. עד לפני מספר שנים ברוב הבתים בהודו לא היו טלפוניים. המקומיים השתמשו בשירות דלפקי תקשורת ציבוריים (STD, ISD). תוך שנים ספורות, עם החדירה המאסיבית של הסלולאר כמעט לכל כיס, נעלמו דוכנים אלו מנופי הודו עד כדי כך שאני מצר על כך שלא צילמתי אותם ובכל פעם נרגש נוכח שלט חוצות מחליד שנותר מהם. בחורף 2012 בעיצומו של דיון פרלמנטרי במחוז קרנטקה צולמו שלושה שרי ממשלה בזמן שהם צופים בסרטי פורנו דרך צג סלולארי. ייצור, צריכה וצפייה בפורנו אסורים בהודו על פי חוק. בעל המכשיר הסלולארי היה לא פחות ולא יותר מאשר שר ממפלגת הקונגרס, האחראי בין השאר על העצמת נשים וילדים במחוז. באותו יום בעיר מגוריו וסביבותיה "אירעה" הפסקת חשמל ממושכת שמנעה מהתושבים צפייה במהדורות החדשות והשהתה מעט את החרפה. הזונות נאלצו לעבוד לאור נרות. ביומיים הבאים הייתה "תקלה" בכל מכונות הדפוס באזור. העיתונים לא הודפסו אבל החדשות הופצו ברבים דרך המכשירים הסלולאריים. אגב, להגנתו, טען השר כי צפה בסצנת אונס על מנת להכין נאום נגד התופעה. אין ספק שמודי רוכב על הגל שהתרומם בעקבות המחאה החברתית הזו. כשהוא מדבר על "יושרה" ו"שקיפות" הוא מזמין אליו את כל מי שמאס במצב הקודם.

אננה הזארה, מחולל מהפכת צדק חברתי, שנת 2012

"הכתם השחור" של מודי
בחורף שנת 2002 נערכו במוסלמים בגוג'ראת פרעות קשות. על פי המספר הרשמי נהרגו במהלכן קרוב ל-800 מוסלמים. גורמים לא רשמיים מדברים על מספר הרוגים גדול בהרבה. אצבעות מאשימות רבות מופנות אל מודי, שהיה אז מושל המחוז. אומנם בחקירה המשפטית שנערכה נגדו הוא זוכה בהיעדר ראיות מפלילות מספיקות, אך די היה בכך כדי שבריטניה וארה"ב הודיעו שהוא מנוע מלהיכנס אליהן (בינתיים, בעקבות הזכייה, הם נסוגו בהן מהחלטתן). אין לי כל כוונה לנקות את מודי מאשמה וגם לא לשמש לו כמליץ יושר, אולם ראוי שיושמע כאן קולם של גוג'ראתים רבים, ביניהם מוסלמים, שמצודדים בו. בעת ביקורי האחרון בגוג'ראת, בפברואר השנה, רבים הסבירו לי כי שמודי, כפוליטיקאי משופשף, נקט בצעדים שנועדו לקדם אותו. כעת, משהפך למושל המחוז הוא פועל לטובת כולם. לא ניתן להתעלם מהישגיו המרשימים של האיש בגוג'ראת. הוא טיפח את הכלכלה, פישט את הביורוקרטיה, פינה משכנות עוני עצומים (מאוכלסים ברובם במוסלמים) והקצה להם תנאי מחיה הולמים יותר. את גדות נהר סברמתי באחמדבאד (העיר הגדולה במחוז) הפך לגנים פורחים. ככלל, בסקרים שונים שנערכו במקביל על ידי גורמים שונים בהודו זכתה אחמדבאד פעם אחר פעם כעיר שמבחינת כל המדדים איכות החיים בה היא הטובה בהודו. ומה לגבי השנאה הבין-דתית? בעוד שרבים מצביעים על אחריותו של מודי לפרעות, רבים בגוג'ראת מבקשים להזכיר שאירועי דמים בין מוסלמים להינדים היו דבר שבשגרה בגוג'ראת, אך מאז אירועי 2002 שורר במחוז שקט מוחלט. ועובדה, מוסלמים רבים בכל הודו הצביעו למודי.

ירושלים של הודו
בסוף שנת 1992 הוחרב בעיירה איודהיה מסגד קדום שעל פי המסורת הוקם במאה ה-16 על מקדש שהוחרב, שציין את מקום לידתו של ראמה. אירוע זה הביא לפרוץ פרעות אלימות בין מוסלמים להינדואים באזורים נרחבים במדינה. גל הפרעות שטף גם את הכרך מומבאי. למעשה, בעקבותיו נעשו בעיר חילופי אוכלוסין כה גדולים עד שהמבנה הדמוגרפי שלה השתנה לחלוטין. שכונות מעורבות הפכו לשכונות הינדאיות או מוסלמיות. סביב גלי הפרעות הללו מתחוללת גם עלילת הסרט "נער החידות ממומבאי", אך רובנו, שכה מכוונים לראות במוסלמים את הפורעים, לא הצלחנו להבין שהמרצחים בסרט הם הינדואים דווקא וכי גיבורי הסרט הם ילדים מוסלמים שהתייתמו. למעשה, גם אירועי 2002 בגוג'ראת הם תולדה של אותם אירועים. הם פרצו לאחר שקיצוניים מוסלמים הציתו קרונות רכבת עמוסים לעייפה בצליינים הינדואים ששבו מביקור באיודהיה, שבמהלכו התכוונו להניח אבן פינה למקדש ראמה על חורבות המסגד (עוד על אירועי איודהיה ויחסי הינדואים מוסלמים בהודו).
הרס המסגד נעשה על ידי גורמים ימניים קיצוניים ובליבוי אינטנסיבי של מפלגת "בהרטיה ג'אנטה", שבראשה ניצב כיום מודי. אך הפרעות לא פרצו כך סתם. בשנת 1992 נעשו על ידי מפלגת הקונגרס שינויים מרחיקי לכת בכלכלה ההודית שנגדו את הלך הרוח של מוהנדס קמצ'נד גנדהי, מייסדה: החוק האוסר על ייבוא סחורות רבות, לטובת חיזוק המשק האוטרקי, שהיה קיים מאז ימיו של גנדהי, בוטל. רבבות נפגעו מהשינוי בעוד איילי הון התעשרו. ממשלת הקונגרס אומנם לא ליבתה את האש, אך נוח היה לה להעלים עין ולאפשר לגורמים קיצוניים לנתב את תסכול ההמון אל המקומות שבהם זעקו ברמה "כל עוד מקום הולדתו של ראמה לא נגאל ומסגד ניצב על חורבותיו, כיצד תבוא עלינו ברכת האלים?". אם על כתפי מודי רובצת האחריות על פרעות גוג'ראת על מפלגת הקונגרס רובצת האחריות על פרעות איודהיה שהביאו לפרוץ פרעות גוג'ראת.

תחנת הרכבת באיודהיה, מוקד הסכסוך בין הינדואים למוסלמים

אימא הודו והאבא החדש
רבים סבורים כי בחירתו של מודי מסמלת מעבר מדמוקרטיה סוציאלית לדמוקרטיה אתנית-דתית, לאומנית. חשוב לזכור כי להודו הגדולה, כישות מדינית אחת, אין כל תוקף היסטורי קודם לימי הראג' הבריטי. לא בכדי להמנון של הודו נבחר שיר הלל שחיבר רבינדרנאת תאגור לכבוד ביקורו של המלך ג'ורג' החמישי בשנת 1911 ב"יהלום שבכתר" (לכבודו הוקם שער הודו, מסמליה של העיר מומבאי). רק המלך הבריטי, גורם זר, איחד את כל העמים והאזורים הגיאוגרפיים המוזכרים בשיר ובהיעדר איזכורו המפורש קל היה להמירו ברמיזה על אלוהות מופשטת, המאחדת את כלל דתותיה ומאמיניה של הודו ולחתום את השיר שהיה להמנון במילים "נצחון, נצחון, נצחון לך!". אחד האתגרים הקשים והגדולים של שליטי הודו מאז עצמאותה היה שימור כל חלקיה יחדיו. רבים הם הגורמים הפנימיים המבקשים, או שעשויים לבקש עצמאות. זו הסיבה שהודו כה מתעקשת להחזיק בקשמיר וזו גם הסיבה שבגללה פעלה אינדירה גנדהי כנגד המורדים באמריצר בעוצמה שלא תאמה את גודלו של האיום, למען יראו וייראו. הודו הגדולה והחזקה זכתה בעת המודרנית להיתפס כאלה (בהארת מאתה, אמא הודו) שאף נסגדת במקומות מסוימים. מישות זו נודף ניחוח של תבלינים הינדואים חריפים, אולם גם המיעוטים השונים בהודו וביניהם אפילו מוסלמים, לא אחת מכירים בה. מודי אינו שוחר מוסלמים, בלשון המעטה. אבל כבר למדנו שלמען הכוח מוכנים למכור אידיאולוגיה בתמורה לנזיד עדשים (או דאל). מודי מכיר את ההיסטוריה של הודו ואת מרכיביה. עתה, כשהוא יושב על הכס ומבקש להחזיק בו, יציב ואיתן, הוא יעשה הכול כדי להיות האבא של הודו. האבא של כולם. וכמו תמיד - ימים יגידו. 

נרנדרה מודי כאבא הודו


אמא הודו. בכיתוב: "אמא, לך השלום / רוגע" (נעשה כאן שימוש במילה הערבית "סלאם" שהשתרשה בהודו דרך האיסלאם)