Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

050-7622123

"בדרך לגג העולם" – כהקדמה לסרט "שבע שנים בטיבט"

בפתחה של העת המודרנית החליטה ההנהגה הטיבטית לסגור את ארצם בפני זרים. החלטה זו, שבמובנים רבים הפכה את טיבט נכספת יותר בעיני מערביים שוחרי הרפתקאות, נמצאת ברקע הסרט "שבע שנים בטיבט". במהלך ההרצאה נכיר מעט את נופיה של טיבט, נסקור בקצרה את הנסיבות שהביאו להחלטה ונכיר מעט את מורשת הדלאי לאמה שאיתו מתחבר גיבור הסיפור.

רוחניות בין מערב למזרח – כהקדמה לסרט "הגורו"

בשנת  1893 הגיע היוגי ההודי סוואמי ויווקאננדה לשיקאגו כדי להשתתף בפרלמנט העולמי של הדתות שנערך בה. ויווקנאנדה היה והראשון שחשף את המוני ארצות הברית להגות ההינדואית והשפיע בצורה משמעותית על הפצת היוגה בעולם המערבי. במהלך ההרצאה נתחקה אחר מעשיו של היוגי וננסה לברר מהו סוד הקסם של הדתות המזרחיות בעיני בני המערב.

"בין מסורת לקדמה בבהוטאן" – כהקדמה לסרט "אושר"

בהוטאן, ממלכה זעירה ומבודדת הכלואה בין הודו לסין מהווה אבן בוחן מדינית מרתקת: מצד אחד היא שומרת על מסורתה בקנאות ומצד שני חשופה לעולם המודרני, לערכיו ולטכנולוגיה שלו. בהרצאה נשמע על המהפכה העצומה שחלה בחיי התשובים בעשורים האחרונים ומהו מדד האל"ג (אושר לאומי גולמי) שמציעה בהוטאן לעולם תחת התל"ג (תוצר לאומי גולמי).

"ארץ הנוודים" – החיים במונגוליה כהקדמה לסרט "דמעות של גמל"

בערבות מונגוליה שבמרכז אסיה שורר אקלים קיצוני וקשה המאפשר חיים בדוחק המתבססים על גידול עדרים. במהלך ההרצאה נכיר את מרחבי מונגוליה ואת נופיה, את אורח החיים הנוודי, את מבנה הגֶר – אוהל המגורים המסורתי ואת הסוסים המונגולים שבעזרתם נכבשה אסיה כולה. נשמע גם אגדה מונגולית קדומה המבארת מדוע בוכה הגמל.

"לאור הירח" – מוטיבים קלאסיים בקולנוע הבוליוודי כהקדמה לסרט "דוודאס"

ישנן דרכים שונות לצפות בקולנוע ההודי. ניתן כמובן לבוז לו על היעדר התחכום המערבי ועל הנאיביות, אולם ניתן גם לצפות בו מתוך ניסיון כן להעריך אותו בכלים תרבותים הודיים. בהרצאה נכיר כמה מוטיבים הודיים קלאסיים שנשזרים בקולנוע ההודי המודרני. הסרט "דוודאס" הוא ההפקה הקולנועית היקרארה ביותר שנעשתה עד כה בהודו וקצר פרסים רבים כולל הסרט […]

"הבישול הפנימי" – כהקדמה לסרט "לאנצ‘בוקס"

בהודו יש לבישול, כמו למרכיבי התבשיל, חשיבות גדולה מאשר במקומות אחרים. במובנים מסוימים נדמה כי תת-היבשת כולה מתבשלת ללא הרף תחת השמש הקופחת, טובעת בשפע תבליניה. בהרצאה נכיר מעט את זירת ההתרחשות של הסרט – הכרך הגדול מומבאי כמו גם את המקום המרכזי שיש למזון ולמרכיביו בתרבות המקומית.

"הו, המזרח!" – הקדמה לסרט "מלון מרילנד האקזוטי" (על שני חלקיו)

קשרים בין הודו לבין תרבות המערב מתקיימים מאז ימי קדם, אולם התהדקו מאוד מאז ראשית התקופה הקולוניאליסטית בהודו ובפרט מאז שלטון הראג' הבריטי בתת היבשת. בהרצאה נסקור את התנודות שידע המערב ביחס להודו ובמקביל, כבתמונת מראה, נסקור את יחסם המשתנה של בני תרבות הודו אל תרבות המערב ובניה.

"בצומת הדרכים הגדול" – גאורגיה – כהקדמה לסרט "אי התירס"

גאורגיה שוכנת בצומת הדרכים הגדול של הקווקז. מיקומה בתווך שבין מעצמות השפיע על תולדותיה ועיצב את תרבותה. בהרצאה נכיר את נופיה המגוונים ואת אנשיה, את נסיבות התנצרותה ואת יחסיה המורכבים עם רוסיה, שכנתה מצפון, הפוזלת לעברה ללא הרף.

"סיפור כיסוי" – מעמד האישה בקרב העמים התורכיים – כהקדמה לסרט "ילדות פרא"

מעמד האישה בקרב העמים התורכיים השתנה במרוצת ההיסטוריה. הוא הושפע רבות מהתאסלמותם של העמים וידע שינויים קיצוניים במהלך המאה ה-20 בתורכיה. נשמע על מוצא העמים התורכיים, על השתנות מעמד האישה אצלם ונשמע על משמעותו של כיסוי הראש בתורכיה המודרנית.

"יללת הערבות" – על זאבים ואנשים בערבות מונגוליה, כהקדמה לסרט "הזאב האחרון"

הזאב, אימתם של המונגולים, הוא גם מושא הערצתם ומוצאמקום של כבוד באתוס המכונן שלהם. במהלך ההרצאה נכיר את אורח החיים בערבות מונגוליה המתבסס על רעיית בעלי חיים. הזאבים פוגעים בעדרים ומסבים אבידות כבדות למונגולים. האומנם הם מבקשים להכחידם? נכיר את הנוודים, את צורת הנדודים ואת האופן הבלתי נפרד שבו שזורה דמות הזאב בנופי הערבות הפתוחות ובלבות האנשים. […]

"סביב האש הקדושה" – מנהגי החתונה בהודו, כהקדמה לסרט "חתונת מונסון"

לטקס החתונה חשיבות גדולה בתרבות ההודית. במקרים רבים זהו טקס שנערך בראוותנות צורמת ומנכרת עיניים. עד היום רוב האוכלוסיה מחותנת כתוצאה משידוך מוסכם בין משפחות ולא על פי רחשי לבם של בני הזוג. נכיר את משמעויות האירוע ואת נוהלי הטקס כמו גם את האופן שבו נתפסת האהבה במסורת הקלאסית.